Logo Stichting Erfgoed Luchtoorlog Nederland
H01-14 kopie

Herinneringen

De bergingen die worden uitgevoerd binnen het ‘Nationaal programma berging vliegtuigwrakken WO2’ vormen een unieke kans om informatie over de luchtoorlog ’40-’45 uit eerste hand te verzamelen. De Stichting Erfgoed Luchtoorlog Nederland (SELN) legt de geschiedenissen van omgekomen bemanningsleden vast en tekent indringende verhalen op van hen die de luchtoorlog meemaakten.

Wat wij doen

SELN legt deze indringende geschiedenissen van omgekomen geallieerde èn Duitse bemanningsleden vast. We laten zien hoe piloten en bemanningsleden hielpen bij de bevrijding van ons land. Maar óók wat er gebeurde nadat de toestellen – zowel geallieerde als Duitse – waren neergestort.

Meer inzicht

Dankzij het vastleggen en verzamelen van deze persoonlijke verhalen worden stukjes geschiedenis die anders verloren zouden gaan bewaard voor huidige en toekomstige generaties. Het geeft niet alleen een completer beeld van de geschiedenis, maar het geeft ook meer inzicht in de omstandigheden en de keuzes die zijn gemaakt.

Wellington Pilots (x) kopie 2

Materieel erfgoed

Een oorlog laat sporen na. Het feit dat een groot deel van de Tweede Wereldoorlog het West-Europese luchtruim als strijdtoneel had, maakt de daaruit voortkomende nalatenschap uniek. In de oorlogsgeschiedschrijving in het algemeen, die van de Tweede Wereldoorlog en van Nederland in het bijzonder. Het ‘Nationaal programma berging vliegtuigwrakken WO2’ vormt een unieke toegangspoort tot de materiële erfenis van de luchtoorlog ‘40-’45 boven Nederland.

1024x576a kopie 2

Immaterieel erfgoed

Naast het zichtbare erfgoed van vliegtuigwrakken, is er ook het onzichtbare erfgoed van de bergingen. De persoonlijke geschiedenissen van de omgekomen bemanningsleden, de getuigenissen van burgers die de crash zagen gebeuren, de ervaringen van omwonenden van de crashlocaties.

*  Wat bewoog de bemanningsleden om zich aan te melden voor de strijd? Welke verwachtingen hadden zij? Waar kwamen ze vandaan?

*  Wat hebben getuigen precies gezien, en wat gebeurde er vlak voor en na de crash? Wat was de impact van de crash op hun leven en op die van hun omgeving?

*  Wat betekende het voor omwonenden van de crashlocatie? Wat was er bekend over het vliegtuig en hoe kijken omwonenden tegen de berging aan?

De antwoorden op deze vragen en de persoonlijke verhalen geven de berging van een vliegtuigwrak meer betekenis en vormen een belangrijk deel van onze geschiedenis.

Zoals de getuigenissen van Jan Jonker en Dorus Broeks.

Jan Jonker zag als twaalfjarige jongen hoe in de nacht van 22 op 23 juni 1941 in Nieuwe Niedorp een RAF bommenwerper vlakbij zijn huis neerstortte.

Dorus Broeks was 24 jaar toen hij op een druilerige zondagmiddag, 30 januari 1944, getuige was van een luchtgevecht tussen Duitsers en Amerikanen. Even later zag hij vanaf het erf van zijn ouderlijke huis een Duitse Messerschmidt neerstorten.